Do You Remember The 90-Talet?

90 talet,  
Där Allt Började
Herreguuuuud, Det var fan bättre förr !
Ser detta och känner att jag vill tillbaka , till 90 talet, 
när vi inte "visste allt",  när det lilla vi hade var nog, när vi bestämde tid och kom i tid utan någon kommunikation, 
när jag fick min första telefon, tegelsten-telefon,  när vi grovhånglade på fritidsgården och tyckte det var pinsamt när någon frågade om man var kär!
 
Allt var så oskyldigt, allt hade sån karaktär och personlighet , jag skulle aldrig vilja vara liten idag, när barn och unga vet redan allt och ingenting är pinsamt och "fråga chans" existerar inte , utan dem är såpass coola idag att tjejer och killar kan hänga med varann på raster utan att hela skolgården tappar hakan,  dagens barn och unga är så tidigt utveckade, dem har inte ens tid att ha sin "fulhet period" i tonåren. de lär sig sminka sig perfekt redan från start från yp Youtube, 12åriga ser mognare ut än vi gjorde när vi var 18år,   Dem har större press på sig med all sociala medier, vi var fria och ingen hade mobiltelefon att fånga alla modemiss!
Jag avundar inte dagens barn och unga, dem föds till en trasig värld där människor har förlorat sin själ sen länge , 

Men samtidigt är jag stolt över dagens unga tjejer, som verkar ha mer koll på sitt värde och självkänsla, känns som igår mna börjar lära ut om sjjälvkänsla, det är inte längre tufft med killar på skolgården som tar dig på rumpan eller åtminstone försöker, det är inte längre tufft när killar kallar tjejer H.ora, snarare dumförklarar du dig själv, tjejer tar det inte längre som en komplimang när en kille tafsar, dem reagerar direkt , för att dem vet att dt inte är komplimang utan bara brist på respekt.. jag minns på skolgården som liten när killar tog tjejer på rumpan och tjejerna fnittrade och slängde med håret och kände sig "utvalda", jag däremot hade lite för hetsig humör för att se det som komplimang så jag brukade brotta ner killar som försökte sig på mig, dem flesta killar i min ålder då var nog livrädda för mig, så  ta mig inte på min rumpa eller bröst om du inte vill bli halshuggen, förutom dem killarna man gillade lite mer , dem fick mer än gärna ha handen runt midjan  på de smått genomskinliga vita byxorna som satt alldeles för tajta på rumpan med stringen upp i vädret,  
Herreguuud, jag är glad över min tid, min tonår men ännu gladare över  utvecklingen när det kommer till ungas självkänsla och eget värdegrund!, inte att man ej skall gå klädd så, utan att du ska kunna gå klädd så om det nu är ditt val, men det skall vara ditt val vem som ska sätta sin hand på din kropp, och det är INGEN komplimang om någon gör det utan tillåtelse av dig, Självkänsla var det få som lärde ut på den tiden, men dagens unga verkar ha fångat lite av det, inte alla men många unga står på sig mer än de gjorde på min tid när jag var tonår, Din självkänsla föds ur din värdegrund,   Du vet, din bas, DU som person, allt det du var, tänkte och kände djupt inom dig själv innan andra tryckte annat i dig.. Svik aldrig din bas , där kommer du alltid hitta hem !

REMEMBER -YOU ARE WORTHY OF YOUR NAME !

0 kommentarer