Summermovies-

  
Visste är det mysigt med sommarfilmer ?
 
själv äslkar jag sommarkvällar med sommarfilm och kanske lyxa till det med glas rosé !
I sällskap med vänner parter eller bäst av allt, ensamtiiiiid! 
Mooovienight, 
På sommaren ser jag helst filmer som andas "sommar" på ett eller annat sätt, 
Det måste inte nödvändigtvis vara den bästa filmen eller storyn men den ska vara lite spännande med extra mycket sommarvibes om den inte inte är film i toppklass !   Antingen spännande eller torr typisk svensk humor , det går hem hos mig när jag vill se sommarfilmer... Det får gärna vara svenska filmer men inget måste... Lite som när jahg läser spännande läsning som utspelar sig på Gotland, den  typen av vibe vill jag ha när jag ser på sommarfilmer ! Eller filmer som är verklighetsbaserad som skakar om osss och som får oss att stanna upp 
 
Här är då några sommarfilmer för dig som vill ha nått åt det hållet som jag skriver om, något  att kolla på under regniga sommardagar eller mysiga sommarkvällarna !  Har du själv några bra tips så är jag idel öra! 
 
Har ej sett alla än  men planerar att se ikapp mig själb nu i sommar, börjar redan ikväll faktiskt !
 -----------------
FILM: MIDSOMMAR 2019  -Drama Skräck   ( Går På Bio Nu Och Går Att Hyra 
Dani och Christian är ett ungt amerikanskt par vars förhållande håller på att krackelera. Men efter att Dani råkar ut för en familjetragedi håller sorgen dem samman och Dani följer med Christian och hans vänner till en avlägsen by i svenska Hälsingland där de ska få vara med om ett unikt midsommarfirande som bara sker vart nittionde år.

Vad som börjar som ett harmlöst sommaräventyr i midnattssolens land förvandlas till något mycket mörkare när den sektliknande byn bjuder in dem att delta i ett firande som får det idylliska paradiset att kännas allt mer obehagligt och hotfullt.

 -------------------

FILM : MIDSOMMARNATTDRÖM 2015

En film/serie i 2 delar  av mord på polska kvinnor som gömmer sig i Sverige blir den nya gruppens första uppdrag. Offren visar sig vara huvudvittnen i ett fall mot den polska maffian. Tre av kvinnorna hittas mördade inom loppet av några dagar, två andra saknas. Hoppet faller på att finna de saknade kvinnorna. Kerstin Holm leder gruppen i jakten på en brutal och hänsynslös mördare.

  -------------------

FILM: DEN BLOMSTERTID NU KOMMER 2018

 Sverige är under attack. Inte av stridsvagnar vid gränsen utan det handlar om it-system som mystiskt börjar släckas ned och faciliteter som plötsligt slås ut. Bakom filmidén står det Norrköpingsbaserade filmkollektivet Crazy Pictures.
Trailer 
 --------------
 
FILM: 22 JULY UTÖYA 
 
Utøya 22 juli är en norsk dramafilm från 2018, regisserad av Erik Poppe. Filmen återskapar terroattentatet på Utøya den 22 juli 2011. Filmen följer deltagarna i sommarlägret på Utøya under flykten från massmördaren Anders Behring Breivik.
Trailer Av 22 JULY Utöya !
------------------------
 
FILM: MÖRDAREN LJUGER INTE ENSAM  2013
Puck blir tillsammans med några andra medbjuden av sin universitetshandledare att fira midsommar på dennes ensliga ställe på en ö i Skogasjön. Hon är väldigt glad och öppen för nya äventyr. Efter att ha varit ute och svärmat tillsammans med vännen Einar Bure finner Puck en av de kvinnliga gästerna mördad och tillkallar polis. När polisen anländer är liket spårlöst försvunnet och förbindelsen med fastlandet bryts när öns enda båt försvinner. Alla är fast på ön och mördaren finns mitt ibland dem
 Trailer : Mördaren Ljuger Inte Ensam ! 
 
FILM ÄNTLIGEN SOMMAR 
 
"Äntligen midsommar!" är en varm komedi om några vänner som ser fram emot att fira midsommar tillsammans som de gjort så många gånger tidigare men i år blir det inte riktigt som de tänkt sig...

Festen börjar som sig bör med sill, nubbe och dans kring stången men överraskningar, spermier med simsvårigheter och gammal kärlek som aldrig riktigt rostat gör detta till en fest som ingen har glömt nästa morgon.
 
 
 
 
 
 
....-------------
FILM : Stockholm Boogie
 
Den här filmen illustrerar verkligen den där perfekta utekvällen, det vill säga kärlek, passion, nattbad, en arg göteborgare, Hoffmaestro och framförallt: Sommar Stockholm. - Stockholm Boogie är en feelgoodfilm som utspelar sig under en sommarnatt. Två bästa kompisar, en svartsjuk exflickvän och ett ragg sätter känslor och vänskap på spel.
 
Trailer:
 
.................
 
FILM: OM SARA 2005
 

Sara är runt 20 år när vi lär känna henne. Vi följer henne under 10 år, fulla av allt som livet ger till den som söker. Hon vill ha ett jobb med goda karriärsutsikter, en bra man att bilda familj med, och allt annat som livet ska föra med sig. Det fattas inte män i Saras liv, inte heller vilja eller längtan. Men att få allt hon önskar visar sig vara mer komplicerat än hon trott.

. Filmen rör sig över ett brett känsloregister, och har en stor självsäkerhet då den återkopplar hela sitt drama till huvudpersonen Sara. Hennes djupa strid mellan olika val i livet känns rätt i tiden och engagerar genom att vara ärligt och modigt genomförd..

 -----------------------
Måste bertta lite om denna filmen, Den här filmen har på något konstigt sätt märkt mig sen många år tillbaka, Jag minns hur denna filmen etsat sig fast på  näthinnan, LÄNGE, och fortfarande, fick nästan gråt i halsen direkt när jag såg omslagen igen och läste om filmen,, en period såg jag denna filmen varje sommarkväll flera kvällar under en sommar, och jag  mådde lika dåligt varje gång, Jag vill inte kalla den ångestfilm men mår man inte bra i sig själv så drar denna filmen ner dig så mkt mer, speciellt om du får empati för SARA, jag fick stark empati för henne och jag själv var ju själslig trasig när jag såg denna och jag ville rädda henne, gillade på sätt inte henne då pga hennes konstiga dialekt och hela hon, men ändå fick jag så mkt empati för henne, troligtvis för man fick följa hennes liv så det var nästan som man kände henne.,  Ja blir dragen in i hennes känslovärld och hennes livsöde, jag tror denne filmen skrämde mig att jag skulle vara lika "sårbar och vilsen  när jag kliver in i vuxenlivet med ansvar m.m!  Jag var extrem påverkad av hennes då för mig "svaghet", Att älska en så "vidrig" man som behandlade henne så illa känslomässigt... Jag ville skaka om henne, men kände mig så maktlös, trots att det är film så känns det som verklighetsbaserat .  så hennes kärleksliv påverkade mig starkt, och hennes tunga relation  med sin mor där hon vill så mycket men räcker inte alltid till , hur mamman mår så dåligt men tar till varje metod för att ha hållhake på henne, det är en stark kärleksband som tyvärr samtidigt är så destruktivt, den tar hårt på mig , eller tog hårt på mig på SÅ många sätt!.. Varför man dras med i hennes story coh det blir nästan som att man känner henne är just att man får följa henne i car 10års tid när hon är 20år till hon blir runt 30 år, sSÅ mycket som sker i en människas liv under den tidsperioden,  du går från ung vuxen till vuxenvärlden med arbetsintervjuer, påtvingande relationer för att skapa sig någon form av "familjeliv" då det är det som förväntas av dig dagen du fyllt 25 år typ... Jag hade stark ångest över hela filmen men ändå är det en sån film jag har lagt timmar på att hitta varje gång för att se om den. 
och nu när jag skriver om sommarfilmer dök den filmen snabbt upp i mitt huvud, glömde namnet men minns att Alexander SKarsgård spelar hennes pojkvän i filmen så jag sökte på hans filmer.. Jag minns att jag HATADE han i den här filmen, han fick mig att vilja kasta mig in i rutan och ta fast grepp om hans hals, fråga mig inte varför men jag minns det SÅ väl, hans roll i deras relation provocerade mig rejält, ska se om filmen ikväll för att se vad det var jag hatade så mkt med han, minns inte riktigt vad han gjorde men jag tror utan att avslöja tror jag han både våldtog sin flickvän samt gjorde allt för att förminska henne så att hon blir i beroendeposition hos han så att han kan behandla henne hur helst han ville..och mycket mer vill jag tro.. Ska bli sjukt intressant att se om den ! den  är möööörk men samtidigt som att följa någons livsväg och se var varje beslut leder de i livet....Ett av de bättre filmer jag sett, inte pga något häfftigt eller grym bild mm utan för att den tar dig på sån staaark känsloresa .. iaf back than, ska kolla oh återkommr vad jag tycker om filmen idag typ 10år senare :) 
Se Hela Filmen Direkt Här du med om du vill ha en mer "äkta film med äkta känslor i sommarnatten ! 
 
 
FILM: Melancholia  2011

Melancholia är namnet på en planet som gömt sig bakom solen, men som nu är på väg mot jorden. Det sägs att den ska passera på nära håll, men ändå inte krocka med vår planet. Men kan man verkligen vara säker på det?

Förutom prologen, som man kanske kan kalla de inledande tablåliknande scenerna, filmen inleds som ett slags familjedrama. Justine (Kirsten Dunst) har gift sig med Michael (Alexander Skarsgård), och Justines syster Claire (Charlotte Gainsbourg) och hennes stenrike man John (Kiefer Sutherland) ordnar festen på sitt stora gods. Relationerna är lätt dysfunktionella, mamman (Charlotte Rampling) säger obekväma saker vid middagen, pappan (John Hurt) fånar sig med sina bordsdamer, festfixaren (Udo Kier) håller på att gå i bitar för att brudparet liksom bara sabbar all hans perfekta planering, bland annat genom att komma två timmar för sent till festen. Men det märks mer och mer att allt inte står rätt till. Justine avviker, vill hellre gå och natta sin systerson än dansa brudvals, tar en tur med golfbilen istället för att skära upp tårtan, och det blir allt tydligare att hon lider av en depression som tar över mer och mer.

-----------------

Den här filmen passar utmärkt en sommarkväll men skulle gärna se denna också en vinternatt under kristallkrona och skumpa i handen i storbild hemma hos någon som råkar bo på en herrgård eller slott hahahahhaha! Jaaa det är väl inte för mkt att begära! 

 
 Trailer På Filmen Malancholia 
---------------
 
Och sist men inte minst, inte för och vara den som är den som är nöööördig, men Inget slår ändå en regnig dag eller kväll  med Eva och Adam Sommarlov !! många igenkännande av ens egna barndom, de långa bilresorna till Öland och andra städer , Olles dåliga skämt, familjedynamiken, hela Evas Familj och alla kärleksproblem ute i deras sommarstuga, ,igenkännande i  egna bitterhet över att vara borta hela sommaren från kompisar och pojkvänner som man varit tillsammans med i hela några veckorr, jaaa, det var tuffa somrar ahah! Det är inte bara Eva och Adam, Det är Hela sommarviben över Eva-familjen Åke Och Majsa, Tobbe och Hela köret, I LOOVE IT, 
Älskar EVA och ADAM , alltid gjort och kommer alltid göra, it brings back so many memories
 
 
Här  är Eva och Adams Sommarlov Om du också vill få en dos med Evas familj och deras Sommarlov!  ;)  Se den direkt här, ALLA 3 Midsommar avsnitt 20min per avsnitt ! :=) 
Eva Och Adam Sommarlov Del 2 
 
 
Eva Och Adam Sommarlov Sista delen av sommarlovet Del 3 
1 kommentar
V

Aww! Eva & Adam 😍😍😍 måste se den igen !

Svar: eller huuur! SE DEN
Chanel