THE DAY THE MUSIC DIED-

Det är så många gånger jag velat skriva om den här filmen, men jag vet ju aldrig vad jag ska skriva,, jag har velat jämföra det med nått, göra filmen så rättivs som möjligt utan att total faila, så mycket respekt har jag för filmen att jag vill inte tipsa om den om jag inte vet exakt vilka ord som gör den rättvis  , det är oxå en sån typ av film du inte bara ska tipsa nån och tro att dem kommer se den, den ser rätt tråkig ut fodralen, jag köpte den år 2006 när jag samlade som mest på filmer, , jag vet egentligen inte vrf jag köpte den, för som sagt är fodralen rätt tråkig, och jag visste inte riktigt vem musikern var innan filmen, och jag var inte heller så mkt för mexikansk musik , jag tyckte såklart om det som alla andra men jag var inte insatt i det om ni förstår, så vrf ens köpa denna filmen, men jag är glad att jag gjorde det, för det är en av dem bättre filmerna ,

En gammal film som spelar på Ritchie Valen´s Liv och hans sista tid i livet,, Killen bakom den välkända låten La Bamba, den låten har ju alla hört men tror inte man har så stor koll på personen bakom, iaf inte jag först jag såg denna flmen, början av filmen ville jag stänga av den, jag blir stressad av mexikanska filmer, det väcker liksom inte direkt intresse, jag måste nästan tvinga mig att sitta kvar en stund, men så började musiken , som man är så bekant med, då blev karaktärerna mkt mer intressanta,  Ritchie omkom ju i en flygolycka när hans karriär precis började sätta fart, och jag tycker verkligen det är en fantastisk film dem fått ihop  Och filmen är då baserad på hans liv och jag verkligen rekommenderar denna filmen LA BAMBA, för jag kom att tänka på en film att jämföra denna filmen med  nu som gör Lam bamba rättvis, , och det är fimen : SELENA  där Jennifer Lopez har huvudrollen, det är stora likheter förutom att det var mord på ena och olycka på det andra så gör dem båda en resa för att uppnå sina drömmar i musikvärlden, med urprung från latinamerika, Jag riktigt tokälskar filmen La bamba, den tilhör dem filmerna som aldrig dör ut som jag har i en  special box, jag har filmen på DVD men finns att se online, bland annat på Youtube ! Man kan även se dokumentären om Ritchie!  Här på bild ser ni olycksplatsen och där ser ni Ritchie Valens, jävla obehag att vara så nära och fota !
"Ritchie Valens var den första stora rockstjärnan i USA med ursprung i Latinamerka . Hans mest kända låtar är Donna Come on Let's go,  La Bamba  och We Belong Together.

Ritchie Valens omkom i en flygkrasch och Olyckan har senare kommit att kallas THE DAY THE MUSIC DIED"
-----------------
Här ser nu typ slutet på filmen, men det avslöjar inte allt, för vi vet alla att han är död, men när man ser slutet så vill man bara veta vad som hände, man vill alltid spola tillbaka tiden och se  var allt började.. Blir alltid så himla rörd av den här scenen, När nyheterna kommer, att Ritchie har omkomit, det är en fantastisk film och man tror nästan att han som spelar är själva Ritchie för så mycket går man/jag in i hela filmen, jag brukar se det ungefär 1 gång varannat år och var gång jag lyssnar på La Bamba så längtar jag tillbaka till filmen, den får absolut en 8a av 10 Champagne flaskor, fullpott hade varit om han överlevde flygolyckan !

Och här har vi den låten han kanske är mest känd för, LA BAMBA, man vill bara upp och snurra runt !
 
2 kommentarer
www.teresia87.blogg.se

Ååååh just det..den filmen såg jag för väldigt längesen. Den är bra :) Kanske ska se den igen efter alla dessa år!

Svar: Ja, inte ofta man springer på den, jaa, dags att se den igen , samma här :))
Chanel

Tant Bea

omg!
aldrig hört om den här filmen men hört låten, den måste vi fan se ikväll.

Svar: den är riktigt bra !!! se den,
Chanel